Monday, 10 July 2017

KEISTIMEWAAN AJARAN ISLAM (CTU)



TAJUK : KEISTIMEWAAN AJARAN ISLAM

 i. PENGENALAN

Keistimewaan Ajaran Islam ialah disebabkan Agama islam merupakan agama penyempurna, sekaligus penghapus ajaran agama yahudi dan nasrani yang mana ajarannya hanya bersifat local yang membawa erti hanya berlaku di daerah tertentu sahaja. Islam merupakan agama yang bersifat universal, kemudian di sisi lain islam mempunyai keindahan bagi pemeluknya yang tidak ditemukan bagi orang ateis dan yang berlainan agama.Agama islam ialah satu agama yang teragong di dunia yang fana ini kerana ianya diturunkan oleh ALLAH S.W.T kepada NABI MUHAMMAD S.A.W untuk dijadikan petunjuk kepada manusia untuk kejalan yang benar
Agama islam mempunyai ajaran yang sangat berguna kepada manusia untuk bekalan akhirat dan di dunia yang fana ini dan jika kita selalu mempraktikan dalam kehidupan seharian kita,INSHA-ALLAH hidup kita aman dan tenteram sehingga akhirat kelak.Hal ini dikatakan sedemikian kerana ALLAH telah berfirman dalam surah al-hijr ayat 9 yang bermaksud “Sesungguhnya kamilah  yang menurunkan al-quran dan kamilah yang memelihara dan menjaganya”.Merujuk hal ini,kita dapat mengetahui bahawa kesucian islam itu selalu berada dibawah lindungan ALLAH S.W.T maka dengan ini jelaslah bahawa ajaran agama islam sangat istimewa. Salah satu ajara agama islam adalah akhlak yang mengatur hubungan manusia dengan Allah, atau pun mengatur hubungan manusia dengan manusia. Bayangkan, jika agama islam tidak ada, maka adakah sesuatu yang dapat dijadikan manusia sebagai landasan dalam bertingkah laku?Apakah cukup, manusia berpedoman pada aturan yang hanya dibuat oleh manusia dan itu bersifat relatif? Tentunya, manusia membutuhkan aturan yang bersifat mutlak dan bersumber dari sang pencipta. Ketika yang membuat aturan adalah Sang Pencipta, maka dari segi keefektifannya cukup untuk mengawasi para manusia yang hidup di bumi, karena segi pembalasan amal tidak hanya di dunia, tetapi juga di akherat. Ketika ada seseorang melakukan perbuatan baik, tapi di dunia ia tidak mendapatkan balasan, maka balasan itu akan datang pada saat ia berada di akherat kelak. Kemudian jika ada seseorang yang melakukan perbuatan buruk, tapi di dunia tidak dihukum dengan balasan yang setimpal, maka di akherat ia tidak akan lepas dari hukuman yang berasal dari Allah.

ii. RABBANI

Rabbani adalah satu perkataan yang membawa banyak erti kepada seseorang individu.Contohnya,Ibnu Katsir dalam an-Nihayah fi Gahribil-Hadits berkata, “Ar-Rabbani berasal dari kata rabb, dengan tambahan alif dan nun di belakangnya sebagai bentuk mubalaghah (tingkat berlebihan)”.Dalam Lisanul ‘Arab disebutkan, “Ar-Rabbani adalah hamba yang mempunyai pengetahuan tentang Tuhan. Dia adalah ulama yang mengajarkan ilmu yang ringan-ringan sebelum ilmu yang sulit-sulit. Dia adalah seorang ulama yang mantap ilmu dan agamanya”.
kemudian islam dikatakan berciri rabbani kerana berpaksikan kepada sumber wahyu iaitu al-Quran dan al-sunnah.hal ini dikatakan sedemikian kerana umat islam disuruh melakukan apa yang tersurat dan tersirat dalam al-quran dan al-sunnah sepertimana para-para nabi dan rasul telah laksanakanya sebelum ini bagi mendapatkan keredhoan dari ALLAH S.W.T. Imam al-Qurthubi dalam tafsir al-Jami’ liahkamil-Quran menulis, “Ar-Rabbani adalah penisbatan kepada ar-Rabb. Dia adalah orang yang mengajarkan ilmu yang ringan-ringan sebelum yang berat. Dia adalah ulama ahli agama yang mengamalkan ilmunya”.Dan beberapa definisi di atas, kita tahu bahawa dalam bahasa, rabbaniyah merupakan penisbatan kepada Allah swt. Oleh karena itu, sebagaimana orang menisbatkan dirinya kepada negeri atau marganya, seperti Mishri `berkebangsaan Mesir’, Syami `berkebangsaan Syam’ dan sebagainya, ada juga sekelompok orang yang disebut dengan rabbaniyyun, yakni mereka yang telah merealisasikan syarat-syarat untuk menisbatkan dirinya kepada Allah swt.Adapun secara istilah, arti rabbani—sebagaimana dikatakan oleh Abu Hamid al-Ghazali—adalah orang yang dekat dengan Allah. Ada pun hamba yang paling rabbani adalah hamba yang paling dekat dengan Allah,maka dengan ini rabbani boleh disimpulkan kepada satu pegangngan dan ketaatan kepada pegangngan sesuatu ajaran agama itu. Tidak seperti agama lain, ketika akan menjalankan ritual, islam mengajarkan tata cara yang mudah, praktis, dan simpel. Misalnya jika dibandingkan agama Hindu, ketika akan menyembah dewa mereka diharuskan memberi sesajen yang beraneka ragam. Misal yang lain, ketika akan pergi keluar rumah diharuskan ada satu orang yang menjaga rumah. Bagi ajaran hindu tidak diperbolehkan meninggalkan rumah tanpa ada yang menjaga, dan itu merupakan inti dari keyakinan mereka.
 
iii. SYUMUL DAN LENGKAP

Islam adalah agama yang syumul (menyeluruh), mencakupi semua bidang kehidupan. Islam adalah negara dan tanah air atau pemerintah dan umat. Akhlak dan kekuatan atau rahmat dan keadilan. Pengetahun dan undang-undang atau ilmu dan kehakiman. Kebendaan dan harta atau usaha dan kekayaan. Jihad dan dakwah atau tentera dan gagasan (fikrah). Akidah yang benar dan ibadat yang sah.setersusnya,Islam adalah agama Allah yang kekal, bersifat umum dan menyeluruh. Kerana Islam diturunkan untuk semua manusia.hal ini dapat dibuktikan melalui surah saba` ayat 28 :Yang bermaksud: “Dan kami tidak mengutuskan kamu melainkan kepada ummat manusia seluruhnya sebagai pembawa berita dan sebagai pemberi peringatan”. (Saba: 28) Islam agama yang menyeluruh kerana ia menghukum seluruh urusan kehidupan manusia. Ia menghukum segala yang dilakukan oleh manusia dan perkara yang berkaitan dengan apa yang mereka lakukan.Agama islam dikatakan syumul dan lengkap kerana ajaran ini berpandukan Al-Quran,Al-Quran ialah sebuah kitab suci yang diturunkan oleh ALLAH SWT melalui perantaraan malaikat jibril kepada nabi Muhammad SAW dalam bahasa arab dan diwahyukan secara mutawatir iaitu berperingkat malah bacaanya merupakan amal ibadah. Seterusnya dalam Al-Quran ada dalil-dalil dan dalil ini terbahagi kepada 2 bahagian iaitu,pertama dalil yang merupakan nas yang terang dan jelas.Kedua,dalil yang berupa hukum Am.Selain itu,ajaran islam juga berpandukan As-Sunnah.Dari segi bahasa ialah perjalanan,perlakuan,amalan,method atau cara hidup.Manakala dari segi istilah ialah semua perkara yang dilakukan oleh para nabi seperti perkataan , sifat kejadiaan , akhlak dan sirah sama ada sebelum kenabian ataupun selepas kenabian hingga menjadi rasul.
Kemudian,sunnah bermaksud ahli-ahli usul fiqh iaitu perbuatan , perkataan , perakuan daripada Nabi Muhammad SAW.Terdapat tiga jenis sunnah.sunnah qauliyyah iaitu merangkumi perkataan yang dinamakan hadith al-khabar.Sunnah fi`liyah iaitu perbuatan  seperti solat yang ditunjukan oleh Nabi Muhammad SAW dan Sunnah Taqririyyah iaitu pengakuan.Maka tidak hairanlah jika ajaran agama islam dikatakan agama yang terunggul di muka bumi ini.Kesimpulan bagi syumul dan lengkap ialah Syariah Islam merangkumi segenap aspek hidup manusia, memenuhi segala kepentingan mereka samada dalam bentuk daruruyyat, hajiyyat dan juga tahsiniyyat. ia juga menyusun dan mengatur hubungan manusia dalam segenap rangkaiannya samada dengan Allah, sesama manusia atau alam sekeliling mereka. Manakala agama ciptaan manusi tidak memiliki ciri-ciri ini kerana agama tersebut tidak menentukkan peraturan yang bersangkutan dengan akidah, ibadah serta akhlak dan tidak menghubungkan agama dalam kontek kehidupan politik, ekonomi, social, sains dan teknilogi mereka.Tambahan, Contoh lain ritual agama islam yang mudah. Apabila seseorang tidak mampu shalat dengan berdiri (karena sakit, udzur, usia lanjut, dll), maka diperbolehkan untuk duduk, jika tidak mampu shalat dengan duduk maka diperbolehkan shalat dengan cara berbaring, jika tidak mampu lagi maka diperbolehkan shalat dengan menggunakan isyarat. Itu merupakan contoh-contoh ritual agama islam yang mudah untuk diamalkan, dan masih banyak contoh-contoh lain yang belum disebut.

Iv. BERSEPADU

Agama islam merupakan agama yang bersepadu dan seimbang.Hal ini dikatakan kerana Islam merupakan sebuah agama yang sepadu. Ia tidak terpisah-pisah seperti agama lain.Contohnya,agama kristian yang mempunyai kefahaman sendiri di dalam sesebuah daerah yang menyebabkan agamanya tidak seimbang dan sering berlaku perselisihan dalam hal agama mereka. Islam tidak memisahkan antara solat dan politik. Seorang pemimpin dalam solat adalah layak menjadi pemimpin negara. Jika mereka tidak layak menjadi imam dalam solat maka menurut Islam mereka juga tidak layak menjadi pemimpin negara.Inilah yang disebut sepadu.Islam tidak membezakan antara solat dan zakat.
Setiap umat Islam wajib mendirikan solat,mereka juga wajib mengeluarkan zakat bagi memenuhi rukun Islam, dan menjadi salah satu unsur pokok bagi tegaknya syariat Islam. Oleh sebab itu hukum zakat adalah wajib fardhu atas setiap muslim yang telah memenuhi syarat-syarat tertentu. Mereka wajib mencari kehidupan.Contohnya, mencari tempat berlindung , mencari rezeki dan  sama sekali  dilarang mencuri . Kerana mencuri adalah salah satu larangan daripada ALLAH SWT yang telah termaktub dalam kitab Al-quran.Mereka juga dilarang berzina.Pandangan berzina dalam ajaran islam ialah perbuatan sanggama antara laki-laki dengan perempuan yang tidak ada ikatan iaitu ikatan perkahwinan.Mereka dilarang membunuh tanpa sebab kerana sekiranya perkara sebegini berlaku agama islam tidak seimbang dan agama lain akan memandang rendah terhadap agama islam yang suci ini.Semua ajaran Islam saling kait mengait antara satu sama lain hingga memperlihatkan kesepaduan itu.
Islam mengajar umat Islam menolak sekularisma kerana sekularisma telah memisahkan antara tuntutan hidup agama dan dunia, memisahkan tuntutan Allah s.w.t. dengan tuntutan kebendaan duniawi, memisahkan diri dari mengabdikan diri kepada Allah s.w.t. dengan mengabdikan diri sesama manusia. Pada hal dalam Islam menuntut manusia mencari keredhaan Allah s.w.t  di dunia dan akhirat kelak supaya dapat hidup di bawah pengawasan-NYA.
Firman ALLAH SWT ;
Terjemahan: Dan di antara mereka pula ada Yang (berdoa dengan) berkata: "Wahai Tuhan kami, berilah Kami kebaikan di dunia dan kebaikan di akhirat, dan peliharalah Kami dari azab neraka".(SurahalBaqarah,201)
 Islam adalah agama yang seimbang. Seimbang antara ilmu dan amal.Hal ini dikatakan sedemikian kerana ramai umat islam yang telah berjaya walaupun tidak belajar sehingga ke menara gading kerana umat islam akan sentiasa mengamal ilmu yang diperoleh untuk kemajuan dirinya dan umat islam supaya agama islam tidak dipandang rendah oleh agama lain.  Seimbang antara individu dan masyarakat.Hal ini bermaksud tidak berlakunya perbalahan antara sesama umat islam kerana ALLAH SWT tidak suka akan perpisahan melainkan ianya yang telah ditentukan oleh-NYA. Seimbang antara akal dan nafsu iaitu dapat berfikir dengan matang dan dapat membezakan yang benar dan palsu supaya akidah tidak terpesong. Seimbang antara kepentingan duniawi dan ukhrawi supaya penganut agama islam tidak terlalai dengan perkara di duiawi sahaja. Seimbang antara aspek lahiriah dan batiniah. Sesungguhnya ALLAH telah merancang yang terbaik untuk keseimbangan agama islam supaya umat agama islam tidak hidup dengan sia-sia di muka bumi ini.

v. PRAKTIKAL(AMAL)

Selain daripada perkara diatas keistimewaan ajaran islam juga bercirikan teori.Definisi bagi teori daripada segi Bahasa ialah fakta tentang sesuatu perkara yang terjadi dengan mempunyai bukti yang kukuh untuk menyokong perkara tersebut.Manakala praktikal ialah mengamalkan sesuatu amalan untuk mendapatkan kelebihan daripada amalan tersebut.contohnya,amalan memberi salam apabila berselisih dengan seseorang yang beragama islam.Dengan mengamalakan amalan ini semangat persaudaraan dapat dieratkan lagi.Oleh itu, agama islam akan disanjung tinggi oleh agama lain.
Justeru itu, Fiqh al-Waqie adalah gabungan dua suku kata yang menjadikannya satu Istilah iaitu perkataan fiqh dan waqie. Perkataan Fiqh pada bahasa bererti faham dan waqie bermakna realiti. Maka maksudnya pada bahasa ialah memahami realiti.Manakala , perkataan Fiqh atau faqeh dalam pemakaian ulama Usul Fiqh bukan sekadar memahami sesuatu perkara atau hukum secara mudah dan tanpa membuat analisa seperti memahami air boleh menghilangkan dahaga tetapi istilah fiqh atau faqeh di sisi ulama ialah kefahaman mendalam yang berasaskan kepada metodologi ijtihad. Ia adalah kesimpulan dan keputusan  yang lahir daripada usaha yang bersungguh-sungguh yang dilakukan oleh para ulama bagi memahami sesuatu perkara daripada dalil-dalil, atau petunjuknya yang terperinci secara kritis dan analisis supaya dapat memberi penerangan kepada orang lain bagi memperkembangkan lagi ilmu yang mereka dapat agar tidak menjadi satu perkara yang sia-sia serta akan mendapat keredhoan daripada ALLAH SWT . Tamabahan , Apa yang dilakukan oleh manusia tidak akan ada yang sia-sia, baik itu perbuatan baik atau pun perbuatan buruk. Bagi yang melakukan perbuatan baik, maka akan diberi pahala, sedangkan yang melakukan keburukan akan diberi dosa. Semuanya akan dibalas oleh Allah sesuai apa yang ia perbuat, baik itu di dunia atau pun di akherat. Islam mengajarkan pentingnya beramal agar apa yang dilakukan seseorang bisa bermanfaat untuk mempersiapkan dikehidupan mendatang (akherat). Tidak seperti ajaran orang Barat, yang menyatakan bahwa kehidupan hanya di dunia, sedangkan setelah manusia meninggal tidak ada kehidupan lagi. Pendapat ini mengakibatkan orang-orang Barat enggan untuk melaksanakan perbuatan baik. Akibatnya banyak hidup mereka yang dihabiskan untuk berfoya-foya, dan apatis terhadap kehidupan disekelilingnya. Atau malah hidup mereka dari sisi rohani kering-kerontang, kerana tidak punya pedoman untuk menjalani kehidupan yang singkat ini untuk menjadikannya sebagai pedoman dan dijadikan satu amal . 

VI. AGUNG 

Agama islam berada paling atas sekali dalam senarai agama yang wujud dimuka bumi ini kerana agama ini tidak mampu untuk dibandingkan dengan agama lain seperti agama kristian , agama buddha , dan agama lain-lain lagi . Hal ini dikatakan sedemikian kerana agama islam datangnya daripad Zat Maha Tinggi dan ianya satu-satunya agama yang diakui dan diterima ALLAH SWT . buktinya boleh diperoleh dengan berdasarkan firman ALLAH SWT dalam surah ali-`Imran ayat ke 19 yang bermaksud
“SESUNGGUHNYA UGAMA(YANG BENAR DAN DIREDHAI) DI SISI ALLAH IALAH ISLAM”
Agama islam adalah satu agama yang terunggul di muka bumi ini kerana merupakan agama yang terawal wujud di muka bumi , dimana ALLAH SWT telah menurunkan ajaran agama islam kepada Nabi Muhammad SAW bagi membetulkan akidah manusia pada zaman tersebut . Di dalam agama Islam masalah ‘aqidah ketuhanan terlihat jelas pada prinsip ajaran Tauhid, yaitu hanya Allah semata Tuhan seluruh alam semesta, sehingga yang berhak untuk disembah pun hanya Allah semata kerana dalam ajaran agama Islam, Allah memiliki sifat-sifat yang mulia dan sempurna yang tidak mungkin diserupai oleh siapa pun. Yaitu sifat-sifat yang tersebut dalam Al-Qur’an dan hadis-hadis yang sohih, tanpa menyerupakan dengan sifat-sifat makhluk dan tanpa menta’wilkannya ( memalingkan maknanya ) seperti agama yang lain.Contohnya, Agama Yahudi meyakini keesaan Allah dalam ketuhanan Nya, namun umat Yahudi meyakini bahwa Allah memiliki putera, yaitu Uzair. Sehingga dalam peribadatannya selain menyembah Allah, mereka juga menyembah Uzair atau Ezra.Selain itu, dalam agama Islam, kitab suci Al-Qur’an adalah firman Allah, bukan buatan atau rekaan Nabi Muhammad shol- lallohu ‘alaihi wa sallam yang mesti diriwayatkan secara mutawatir sebagaimana aslinya. Ada pun perkataan Nabi shollallohu ‘alaihi wa sallam adalah hadits, yang hadits pun mesti diriwayatkan secara sohih atau hasan.
Seterusnya agam islam mempunyai carta alir yang bertajuk  rukun islam yang menjadikan satu rukun untuk penganut agama islam supaya mendapat syafaat oleh ALLAH SWT.Selain itu,yang menjadikan agama islam agama yang terunggul ialah dengan adanya  dua ungkapan  yang sangat agung iaitu ungkapan syahadah yang membawa erti “ AKU BERSAKSI TIADA TUHAN SELAIN ALLAH “ dan “ AKU BERSAKSI BAHAWA NABI MUHAMMAD ITU PESURUH ALLAH “ . Maka tidak hairanlah yang agama islam ini adalah satu agama yang sangat unggul dan agung di muka bumi ini walaupun ada segelintir yang menafikannya kerana tidak dapat hidayah daripada ALLAH SWT . Tambahan , Islam merupakan agama yang disebarkan dengan cara damai, bukan dengan cara kekerasan. Maka dari itu dalam islam tidaka ada pemaksaan dalam beragama. Dalam sejarah, dari kepemimpinan Nabi Muhammad sampai Dinasti Abbasiyah tidak pernah terjadi pembantaian umat muslim kepada umat non muslim. Justeru mereka dilindungi oleh umat islam. Banyak kalangan non muslim menganggap agama islam adalah agama kekerasan, teror, dll. Itu semua hanya opini dari media massa yang sudah tidak sesuai dengan apa yang diberitakan (sudah diubah-ubah sesuai keinginan wartawan) sehingga banyak orang yang terpengaruh dengan apa yang diberitakan oleh media. Padahal islam adalah agama yang menjunjung tinggi hak orang lain, selama orang lain tidak mengganggu agama islam.

VII. UNIVERSAL

Agama islam bercirikan universal dan sejagat.Kesejagatannya dapat dibuktikan dengan kesesuaiannya yang meliputi semua tempat dan masa dan tiada batas sempadan geografi yang mampu mengasingkan islam daripada kehidupan manusia . Islam tiada layu dan tidak akan pernah lentyap akan sinarannya dan tidak akan kecut serta luput tarikhnya bagi melayakanya menjadi pedoman hidup manusia untuk setiap zaman . Islam selalu sesuai dengan perkembangan zaman, bukan ajaran agama islam yang bercampur dengan budaya yang ada disuatu tempat, namun budaya tersebut yang harus menyesuaikan dengan ajaran agama islam. Selama ini banyak kalangan yang menyatakan islam harus sesuai dengan budaya, sehingga mau tidak mau islamlah yang mengikuti budaya. Pendapat itu justru bertentangan dengan keuniversalan islam, justeru jika islam mengikuti budaya berarti islam tidak sesuai dibeberapa tempat, dan secara tidak langsung itu menyatakan islam bersifat temporal. Maka pola pikir seperti ini harus diubah, karena nantinya akan berpengaruh terhadapa pengambilan istinbath suatu hukum dan mungkin akan bercanggah dengan ajaran agama islam . Selain itu, Seseorang dikatakan sempurna agamanya jika ia tahu ajaran islam dan mengamalkannya dalam kehidupan hariannya . Jika ada yang berpendapat islam hanya ilmu atau amal saja, maka itu tidaklah benar. Islam hanya berilmu tanpa amal seperti umat Yahudi, karena mereka tahu tapi tidak mau mengamalkan apa yang sudah mereka ketahui, sehingga mereka termasuk umat yang dimurkai Allah. Sedang beramal tanpa ilmu seperti umat Nasrani yang suka mengada-ada ajaran mereka, sehingga memunculkan bida’ah-bid’ah dalam agama mereka yang membuat mereka sesat. Islam mengambil jalan tengah dengan cara memadukan dimensi ilmu dan amal yang tidak termasuk dengan ilmu umat lain yang bercanggah dari ajaran agama ALLAH SWT .
Maka jelaslah berdasarkan semua penerangan di atas agama islam adalah merupakan agama yang terbaik , terunggul , terhebat di dunia ini kerana mempunyai dan mengandungi berbagai bukti yang soheh terdapat dalam umul kitab(Al-Quran) serta hadith dan beberapa peristiwa yang telah berlaku serta yang sedang berlaku pada masa sekarang seperti mana yang tercatit dalam Al-Quran dan Hadith.Semoga kita semua di bawah naunganNYA. ALLAHUAKHBAR!!! ALLAHUAKHBAR!!! ALLAHUAKHBAR!!!.
--------------------------------------------------------------------------------------------
RUJUKAN
i-keistimewaan islam-USTAZ ABDUL AZIZ(2008)
ii-http://itla4islam.blogspot.my/2012/09/ciri-ciri-keistimewaan-islam.html(2015)
iii-AKADEMIK PENGAJIAN ISLAM KONTEMPORARI(ACIS) UNIVERSITI TEKNOLOGI MARA CAWANGAN PERLIS-AZRI BHARI(CETAKAN PERTAMA JUN 2016)
iv-kamus dewan edisi keempat-dewan Bahasa dan pustaka(2010)
vi-psikologi islam-:https//www.psikologidalampandanganislam.blogspot.com(2016)

No comments:

Post a Comment